Zbytečné náklady - proč se bojíme ušetřit?

Proč se bojíme ušetřit? 

„Když jedeš na mrtvém koni, sesedni!“  (staré indiánské přísloví)

V řadě společností dnes stále existuje kultura, kde se nevyplatí otevřeně přiznat chybu. Lidé se obávají, že špatnou zpětnou vazbu zákazníků budou brát jejich kolegové nebo vedení společnosti jako jejich osobní selhání. A také se obávají důsledků pro jejich kariérní růst nebo dokonce pracovní místo ve firmě. Zvykli si tak prodávat prezentace plné úspěchů, ale skutečný stav se někdy dozvíte až při neformální komunikaci někde na chodbě nebo u kávy.  

Celé to pak vede k tomu, že platíme nemalé náklady na provoz a udržování projektů nebo i celých aplikací, které se vlastně nevyplatí udržovat a měly by být zastaveny. Jenže o tom nevíme, nebo se to bojíme si to přiznat. 

Proč tomu tak je? 

Tato situace je dána firemní kulturou. Ta ale nevznikne sama od sebe a obvykle ji ovlivňuje řada věcí jako jsou firemní procesy, nastavení odměn, nebo třeba přísný nadřízený. 

Mezi možné důvody proč se to tak děje, tedy patří například tyto: 

  • absence bezpečného prostředí
  • část firmy podporuje učení se z chyb a druhá část zatím ne
  • neumíme dělat dostatečně malé verze produktů nebo projektů, na kterých by objevení chyby nestálo tolik peněz 
  • chybí transparentní komunikace ve firmě
  • přiznání neúspěchu má dopad na naše odměny

Kolik nás stojí jízda na mrtvém koni?

Záleží pochopitelně na tom, jak často se tento vzorec chování ve vaší firmě objevuje. Dá se ale říci, že v rozpočtu se tak objeví například tyto položky: 

  • náklady na další rozvoj funkcionality, která nemá hodnotu
  • zvýšené náklady na regresní testování i analýzu abychom nerozbili stávající funkčnost  
  • vyšší náklady na provoz – kapacita lidí i hardware
  • snížená motivace lidí, kteří znají skutečný stav, riziko vyhoření
  • roste technický dluh

Co nám tedy pomůže tyto zbytečné náklady snížit? 

Pokud víte, že k těmto problémům dochází i ve vaší firmě, může vám se změnou pomoci například váš scrum master nebo agilní kouč. Bez aktivní podpory vedení společnosti se ale rozhodně neobejde.  Tady se podívejte, co se osvědčilo nám:

  • dejte vědět lidem, že stojíte o zpětnou vazbu a informace o tom, co se nám nepovedlo
  • pokuste se zjistit, jaké nastavení dnes ve firmě brání tomu, aby lidé mohli tuto změnu udělat.  
  • naučte se ověřovat si úspěch na menších částech – prototypech, slepých obrazovkách, malých funkcionalitách, které už mají pro zákazníka hodnotu (MVP)
  • jděte sami lidem příkladem
  • pochvalte lidi za přiznání chyby, která se stala 
  • ptejte se jich na to, jak se z chyby poučili, aby se to znovu neopakovalo
  • nerozhodujte nápravná opatření za ně. 
  • vždy lépe funguje, když se nápravné opatření vymyslí přímo tam, kde chyba vznikla. Týmy si mohou například naplánovat retrospektivu na toto téma a následně říct ostatním, jak chtějí chybě příště zabránit.
  • naučte se pochválit lidi za zatavený zbytečný projekt, přiznání výsledku nepovedeného MVP, nebo třeba zrušenou nepoužívanou aplikaci. 

A co funguje pro budování otevřené komunikace o úspěších a neúspěších vám?

2 názory na “Proč se bojíme ušetřit? ”

  1. Pingback: Iluze o výkonnosti týmu a roztříštěný focus - Lucid Bay Digital s.r.o.

  2. Pingback: Muda aneb 7 typů plýtvání při výrobě softwaru - Lucid Bay Digital s.r.o.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *