Většina mých článků se věnuje agilním transformacím a agilnímu způsobu myšlení. Protože jsme se ale blíží páté narozeniny společnosti Lucid Bay Digital (1.6.), věnuji dnešní článek firmě.
Když jsme spolu s Tomášem Reichmannem před 5 lety zakládali Lucid Bay Digital, celá organizace a vize naší firmy vznikala u večeře v oblíbené restauraci v Praze. Každý týden hodinu jsme věnovali firmě. Personál restaurace už nás dobře znal. Co se tedy stalo za těch 5 let?
Organizace firmy
I po těch 5 letech jsme pořád malá firma, ale podstatně se nám už rozrostl počet zákazníků a portfolio služeb, které nabízíme. Hodina týdně nám přestala dávno stačit a tak už zaměstnáváme lidi, kteří se o firmu a její provoz starají (včetně mě).
To co nabízíme našim zákazníkům se sami snažíme aktivně používat. Hned při zakládání naší společnosti jsme používali jako jeden z našich hlavních nástrojů Lean Canvas (business plán na jednu stranu A4). Canvasů jsme měli hned několik a podle vítězné varianty jsme vybudovali naší firmu. Dnes Lean Canvas také školíme, kdy jej se zákazníky na workshopech vyplňujeme na téma, které si přinesou.
Agendu celé firmy máme vedenou v backlogu a ten pravidelně prioritizujeme. Protože v backlogu vedeme i obchodní činnosti a provozní činnosti kolem firmy, využíváme k organizaci filosofii Lean a Kanban. S tímto přístupem jsme spokojení, protože nám pak nevadí častější změny priorit, tak jak se mění situace na trhu.
Stejně jako řada dalších firem, pracujeme s minimalistickými přírůstky a na nich si ověřujeme naše hypotézy. Učíme se z našich chyb i úspěchů. Abychom neměli příliš mnoho otevřených aktivit najednou, hlídáme si je pomocí Work In Progress limitů. Pracujeme s vizí a také plánujeme pomocí střednědobých týmových cílů. Využíváme k tomu Objectives And Key Results.
Služby které nabízíme
Agilní transformace
Jako první naší službu jsme začali nabízet agilní transformace a také jí nabízíme dodnes. Stále platí, že raději trávíme čas prací přímo se zaměstnanci našich zákazníků, než abychom poskytovali krátkodobé konzultace.Vyhovuje nám, že změny tvoříme společně. Poznáme tak lépe kontext i kulturu firmy, kde transformace probíhá. Máme možnost rovnou vidět jak změny fungují (a občas taky ne 😊). Rovnou máme možnost na vzniklou situaci reagovat.
Většinou jde o dlouhodobější spolupráci, protože změna firemní kultury vyžaduje více času. Ale stejně jako každý správný Scrum Master, se snažíme stát se co nejdříve postradatelní. Cílem je, aby naši zákazníci mohli práci našich agilních koučů postupně převzít a dál už fungovali bez nás.
Agentura práce se zaměřením na agilisty
Druhou naší nejvíce využívanou službou je doporučování zaměstnanců agilní agenturou práce, kterou jsme zakládali v období Covidu. Trh se v té době měnil, někteří zákazníci chtěli raději pomoci najít agilní kouče jako zaměstnance, než si nechat pomoci externí firmou. A tak jsme se adaptovali na situaci na trhu.
Během agilních transformací jsme absolvovali stovky pohovorů se scrum mastery, product ownery, ale i tribe leadery nebo členy agilních týmů. Navíc dnes a denně pracujeme s kulturou v agilních týmech. Tyto zkušenosti nám dnes umožňují doporučovat s agenturou agilní zaměstnance a posoudit i jejich agilní mindset.
Vzhledem k tomu, že také agilitu školíme, mentorujeme a koučujeme, naučili jsme se s agenturou práce dodávat product ownery nebo scrum mastery v oborech byznysu, kde zatím žádní na trhu nejsou. Vybereme kandidáta, který má potenciál fungovat v agilním způsobu práce a má potřebné hard skills. Následně ho vyškolíme do požadované agilní role a při rozjezdu v jeho nové práci mu pak poskytujeme stínování, mentoring nebo coaching. Jakmile tento zaměstnanec pracuje už sám bez nás, naše práce končí.
Praktická školení agility
Jak už jsem se zmínil, při agilních transformacích často školíme naše zákazníky. Zákazníci si vyberou ze standardních kurzů na webu, nebo si nechají připravit školení na míru, podle jejich potřeb.
A v čem se tu lišíme od ostatních? V našich kurzech se snažíme poskytnout co nejvíce praktických zkušeností z našich agilních transformací a práce s týmy. Cílem našich kurzů je, aby jejich účastník věděl po jejich absolvování co má dělat a aby mohl s jejich pomocí dodávat produkt. Z toho důvodu se také často stává, že na našem školení neřešíme jen jeden agilní přístup nebo nástroj, ale jejich kombinaci, která tvoří dohromady jeden fungující celek.
Školení neustále inovujeme a přidáváme do nich nové a nové zkušenosti z agilních transformací, co funguje a co ne.
Kde jsme za 5 let zanechali stopy?
Kde jsme zanechali stopy za 5 let fungování Lucid Bay Digital?
- Země: Česká Republika Slovensko, Německo, Polsko
- Alespoň několik zástupců z řad našich zákazníků: Česká spořitelna, T-Mobile, Betsys, Eurowag, Raiffeisenbank, Hasselmeier a další
- Vzdělávání:
- Vysoká škola ekonomická – pravidelně přednášíme na Vysoké škole ekonomické v Praze o agilních transformacích
- Vychováváme juniorní scrum mastery a pomáháme jim s hledáním první zakázky
- Trénujeme projektové manažery, kteří se chtějí naučit agilní řízení
- Snažíme se pomáhat – podporujeme různé kulturní i humanitární akce v našem okolí
Kam chceme pokračovat dál?
Jsme přesvědčení, že i přes občasné výkyvy trhu je v oblasti agilních transformací v Čechách pořád kam růst. A růstový je proto i náš cíl. Do budoucna chceme tedy usilovat o to, aby si na nás zákazníci s agilními transformacemi nebo s hledáním agilních zaměstnanců agenturou práce vzpomněli jako na první firmu, která je napadne. Rádi bychom také rozšiřovali náš byznys i za hranicemi České Republiky.
Závěrem
Závěrem chci poděkovat především vám našim zákazníkům Lucid Bay Digital, ale i vám čtenářům našich článků a kolegům se kterými spolupracujeme. Díky vám tu jsme, můžeme mít radost z naší práce a můžeme vám i nadále pomáhat dodávat produkty, které dávají vašim zákazníkům smysl. Zůstaňte s námi!