Jsou vaše agilní týmy produktové nebo projektové?

Jsou vaše agilní týmy produktové nebo projektové?

Jedním z očekávání spojeným s adopcí agility může být to, že všichni členové agilního týmu považují obchodní cíle svého týmu za vlastní. A protože členové týmu tyto cíle vlastní, tak se i proaktivně podílejí na jejich dosažení. Možná vás napadne: „Hezká představa, ale tohle bude stěží u nás fungovat.“ A není divu, taková změna může někdy pro řadu začínajících agilních týmů působit jako science fiction.  

Proč je to tak složité? Protože týmy ve firmě nežijí ve vzduchoprázdnu ani bez historie. Jejich chování ovlivňuje řada nastavení a pravidel společnosti.  A velmi často se stává, že právě začínající týmy zůstávají v přesně takovém nastavení, v jakém byly před tím, než se agilitou začali zabývat.

Pokud chcete měnit kulturu, je potřeba začít právě změnou systému, ve kterém vaše týmy žijí. Lidé se systému ve vaší firmě přizpůsobili a ten ovlivňuje jejich chování i kulturu v týmech. Se současným nastavením týmu, organizační strukturou a vnějšími vlivy se pak může někdy lidem zdát změna směřující k agilitě nereálná. Jiné výsledky dostanete u projektového týmu, který perfektně podporoval práci na projektech a jiné u produktového týmu, který je navržen tak, aby podporoval agilitu. Každý z nich byl navržen pro odlišný způsob fungování. V dnešním článku předpokládám, že vlastnosti projektových týmů jsou nám všem známé, protože byly v řadě firem dlouhé roky používány. Pojďme se tedy dále podívat na produktový tým a kde jsou rozdíly.

Základní vlastnosti produktového týmu

Produktový tým má několik základních vlastností:

  • Je dlouhodobý
  • Je postaven end to end
  • Lidé patří do tohoto týmu a cítí se zde doma. A proto vlastní cíle právě tohoto týmu
  • Je zaměřen na produkt
  • Členové týmu využívají týmové cíle

Tyto vlastnosti jsou základ pro rozvoj kultury agilního týmu. Pokud se rozhodnete některé z vlastností produktového týmu nepoužít, je potřeba si uvědomit, že se to nějakým způsobem promítne i do výsledné týmové kultury, kterou budujete.  

Agilita vám často pomůže objevit místa, kde je nějaký problém, ale už zpravidla neříká, jak jej vyřešit.  Jako první řešení vás zpravidla napadne problém zakrýt a odstranit to, co vás na konkrétní problém upozornilo. I když to někdy bolí a zdá se to být nejjednodušší, hledejte místo toho skutečnou příčinu problému. Přitom vám může pomoci odpovědět si na otázky, které najdete níže. Zamyslete se nad znalostí těchto odpovědí, co to udělá s motivací týmu dosáhnout změny, kterou plánujete. Dokonce i když je váš tým seniorní, občas pomůže se vrátit k základům ohledně produktového týmu. Možná vám to pomůže nalézt cestu k řešení problému tak jako to pomáhá při transformacích i nám a týmům se kterými pracujeme.  

OtázkaProjektový týmProduktový tým
Je váš tým dlouhodobý nebo krátkodobý?Krátkodobý (dáno termínem konce projektu)Dlouhodobý
Na jakou dodávku/obsah se soustředí váš tým?Mění se podle projektu, produkty se v různých projektech lišíDlouhodobý focus na produkt
Jakou hlubokou expertízu produktu má váš tým?Máme přehled přes více produktů, ale po více projektech zapomínáme, co se řešilo před tím. Expertíza na konkrétním produktu není tak hlubokáHlubší znalosti produktu, ale máme menší přesah přes více produktů
Jak stabilní je složení vašeho týmu?  
Mění se podle potřeb projektuStabilní tým dedikovaný na produkt
Kdo se u vás stará o provoz a drobný rozvoj?Předáváme to do jiného týmu
Co jsem vyvinul, to i provozuji
Jaký typ cílů používají vaše týmy?IndividuálníTýmové
Znáte předem scope na kterém budete pracovat?  Scope je známý předemDynamicky se mění
Je alokace člena týmu plná, nebo částečná? Plná nebo částečná
Plná
Co motivuje váš tým? Dodat úspěšně projekt a zpětná vazba zákazníkůDlouhodobá prosperita produktu a zpětná vazba zákazníků
Ve kterém týmu se cítím doma?
Jak to ovlivní moje priority ohledně cílů týmu?
V týmu řízeném liniovým manažerem, ze kterého jsem zapůjčen. Prioritní jsou pro mne cíle linie.
V produktovém týmu, prioritní cíle jsou pro mne cíle týmu kde jsem.

Závěrem

Nejspíš vás při čtení těchto řádků napadne spousta dalších rozdílů. Mějte na paměti, že každá firma je jiná a že i výsledek stejného nastavení se může v různých firmách lišit. Stejně tak se může lišit záměr, kam se chcete s vašim týmy dostat. A pokud chcete s nastavením vašich týmů pomoci, určitě se neváhejte na nás obrátit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *