10 tipů jak si získat důvěru u týmu jako scrum master

Jedním z prvních úkolů každého dobrého scrum mastera je seznámení se s týmem a získání si důvěry u týmu. Je to vlastně i nutný předpoklad, abyste mohli v týmu cokoliv dlouhodobě změnit. Proto má každý zkušený scrum master má ve svém portfoliu různé nápady a techniky, které se mu osvědčily a často je používá. Podívejte se alespoň na pár tipů, které mi s tím pomáhají.

10 tipů, které se mi osvědčily

1. První 1-2 týdny se jen dívejte jak tým funguje, nechtějte tým měnit aniž byste ho znali. Nechte si vysvětlit co dělá tým a jak funguje jeho delivery. Co v týmu funguje a co ne? Seznamte se s produktem, co tým vyrábí. Mě se osvědčilo zajistit si přístupy na testovací prostředí a sám nebo s komentářem kolegy (třeba testera) si proklikat aplikaci, kterou tým dodává. Proberte s týmem i vašimi stakeholdery očekávání od agility v týmu i očekávání od vaší role.

2. Více se mi osvědčilo, když může být role scrum mastera dedikovaná a nekombinuje se s dalšími rolemi, které by mohly odvést pozornost od práce s týmem.

3. Pomáhejte týmu s odstraňováním překážek, ale vždy jim vysvětlete jak jste toho dosáhli. Zvýšíte tak jejich soběstačnost a vám se časem uvolní ruce pro případný další tým.

4. Ideální je zavádět Scrum nebo třeba jeho škálování tak, aby vždy pomáhaly řešit nějaký konkrétní problém týmu. Hezký příklad najdete v článku Matěje Nešetřila Moje zkušenosti se škálováním týmu

5. V některých společnostech je změna spojená s přechodem na agilní způsob práce pro tým tak obrovská, že nedokáží vše přijmout hned na první dobrou. Když s lidmi mluvíte o množství velkých změn, bude jim to od nějaké chvíle připadat jako sci-fi. Pokud se v takové situaci tým rozhodne pro nesprávnou cestu z pohledu agility, nemusí se vám je hned podařit dovést je zpátky. V takové chvíli upozorněte tým, že podle vás nejdou správnou cestou. Ale zároveň je nechte si svůj návrh vyzkoušet, aby získali vlastní zkušenosti. Domluvte se s týmem, že se k tématu za nějakou dobu vrátíme a vyhodnotíme, zda to funguje nebo ne. Ale pozor, toto lze udělat pouze ve chvíli, kdy víte, že tato chyba nebude mít pro dodávku nebo pro firmu závažné následky. Stejně tak nedoporučuji nechat tým failovat s agilitou ve všem, od toho mají vás, abyste jim pomohli.

6. Pokud se vás tým zeptá na důvod, proč zavádíme některé agilní praktiky, nikdy se neodkazujte na scrum guide nebo stránky s libovolným frameworkem. Vždy musíte mít připravenou praktickou odpověď, v čem konkrétně to pomůže týmu v jejich práci.

7. Buďte s týmem a nenechte se přetížit. To že máte moc týmů, nebo moc lidí v týmech si nikdo v budoucnu nebude pamatovat. Místo toho si ale lidé budou pamatovat, že se o týmy málo staráte. Úkolem Scrum mastera je mimo jiné naučit lidi prioritizovat a omezovat kolik toho paralelně dělají, aby si udrželi focus. Sami v tomhle musíme jít sami příkladem. Více se k tomuto tématu můžete dočíst v článku Kolik týmů může mít agilní kouč najednou?

8. Jednou z důležitých vlastností dobrého scrum mastera, resp. kouče je i trpělivost. Řada společností si za léta fungování vytvořila velký technický a organizační dluh. Jinými slovy, kvalita aplikací, ale i organizace celé firmy má za ta léta nějaké nedostatky. A vlivem těchto problémů bohužel nejde některé změny směrem k agilitě udělat ze dne na den. V takové situaci si ověřte, zda jsou důvody objektivní a dohodněte se na postupu a časování, kdy a jak se podaří problém vyřešit.

Příklad:

Několik týmů pracuje s jedním monolitickým systémem, který je potřeba vlivem technického dluhu otestovat vždy celý, když se v něm udělá změna. Takže máte problém, jak otestovat inkrement aplikace ve sprintu. Řešením může být například rozdělení tohoto systému na moduly, které jde samostatně testovat. Každá modularizace ale něco stojí a ne vždy se firma rozhodne udělat změny v aplikaci, které nepozná klient. V takovou chvíli je jedním z možných řešení počkat s úpravami na vhodnou příležitost a spojit modularizaci s některým z dalších zákaznických projektů.

9. Když někdo zpočátku nepodporuje agilní přístup, automaticky to neznamená, že je to nepřítel. 😊 Lidé ke konkrétnímu vzorci chování ve firmě vede velmi často systém, jak je firma nastavená. Proto se vždy snažte zjistit co je ta primární příčina, která ho vede k tomuto jednání, přestože to nemusí být vždy lehké. Následně pak budete moci udělat změnu, která bude účinná a bude dávat lidem smysl.

Příklad:

  • členové v týmu nespolupracují na společném týmovém cíli, protože mají nastavené individuální výkonnostní cíle a momentálně schopni se zastoupit.
  • člen jiného týmu si nezavlastní cíle našeho týmu jako by byly jeho a nebude s námi kreativně vymýšlet jak celé řešení postavit nad rámec jeho subdodávky. Na naše zadání se bude dívat jen jako subdodavatel. V takové situaci je to dáno například tím, že druhý tým má svoje jiné cíle a možná nemáme správně design týmů.

10. Chtějte mít příležitost se seznámit s týmem i product ownerem ještě dříve, než si tým vezmete na starost. Je velmi důležité pro všechny strany, abyste si sedli lidsky, když spolu budete v budoucnu trávit většinu času.

Snad vám tipy, které jsem tu uvedl pomohou a pokud se budete chtít podělit i o vaše zkušenosti, tak neváhejte a napište nám.

Tip: Zajímá vás více praktických zkušeností? Spoustu dalších informací se dozvíte ve školení Základy Scrumu nebo v komplexním kurzu Scrum Master.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.